You Are Reading

0

PA sistem

Cikgu ROG Jumaat, 13 Ogos 2010


Alamat awam atau "PA" sistem adalah sistem amplifikasi elektronik dengan pengadun, amplifier dan pembesar suara, digunakan untuk menguatkan suara .PA sistem ini sering digunakan di tempat-tempat kecil seperti auditorium sekolah,dewan, dan aktiviti luar.kebiasaanye ianya digunakan, untuk membaca pengumuman atau mengumumkan keadaan kecemasan. sistem intercom, yang sering digunakan di sekolah, juga mempunyai mikrofon dalam setiap bilik sehingga ahli dapat membalas kepada pejabat pusat


SMALL SYSTEM

PA sistem mudah terdiri daripada satu mikrofon, amplifier mixer mudah bertenaga dan satu atau lebih pembesar suara.PA sistem jenis ini, sering memberikan 5-20 watt.Sebuah sumber suara seperti CD player atau radio boleh dihubungkan ke sistem PA sehingga muzik yang boleh dimainkan melalui system PA ini.Sistem PA biasanya terdiri daripada sumber input, preamplifiers dan / atau router isyarat, amplifier, kawalan dan peralatan pemantauan, dan pembesar suara. Input sumber merujuk pada mikrofon dan Pemain CD yang memberikan masukkan suara untuk sistem.Sumber-sumber input yang dimasukkan ke dalam preamplifiers dan router isyarat yang menentukan zon mana isyarat audio adalah makan. Isyarat preamplified kemudian jatuh ke amplifier. Bergantung pada peraturan suatu negara Penguat ini akan menguatkan isyarat audio untuk 50V, 70V atau 100V pembicara tingkat line. peralatan Kawalan memantau amplifier dan garis pembicara kesalahan sebelum mencapai pembesar suara. Peralatan kawalan ini juga digunakan untuk memisahkan zon dalam sistem PA. Pembesar suara digunakan untuk transduce isyarat elektrik menjadi isyarat bunyi analog.


LARGE SYSTEM

Beberapa sistem PA mempunyai speaker yang merangkumi kawasan yang agak luas contonya di luar bilik semua kompleks seperti stadium olahraga. Lebih dari sering sistem ini PA akan digunakan sebagai sistem suara penggera yang membuat pengumuman dalam keadaan kecemasan untuk mengambil ahli di dalam bangunan.


JENIS - JENIS PA SYSTEM


PA OVER IP

"PA Over IP" merujuk pada paging PA dan sistem interkom yang menggunakan Ethernet atau rangkaian GSM-R bukan sebuah analog terpusat atau penguat DSP untuk mengedar paging untuk semua lokasi di sebuah bangunan atau syarikat. Rangkaian Terdistribusi amplifier dipasang dan unit interkom digunakan untuk menyediakan fungsi komunikasi. Pada akhir penghantaran, sebuah komputer dengan siaran software khusus data audio digital melalui rangkaian kawasan tempatan, dengan menggunakan input suara audio dari komputer atau dari fail audio yang disimpan. Pada akhir penerimaan, modul interkom khusus menerima ketiga rangkaian penghantaran dan menyalinkan isyarat audio analog. Ini adalah peralatan rangkaian kecil khusus dengan alamat IP seperti komputer lain dalam rangkaian.
Sistem tersebut dihubungkan dengan menggunakan infrastruktur rangkaian standard dan dengan demikian membolehkan konfigurasi lebih fleksibel berbanding dengan menggunakan kabel analog mungkin PA tradisional. Sebagai contoh, pengguna boleh mempunyai beberapa remote site diikat melalui rangkaian kawasan tempatan (LAN) dan melalui internet sehingga satu lokasi boleh digunakan untuk menghantar isyarat audio untuk setiap atau semua lokasi. Hal ini juga memungkinkan untuk menyediakan beberapa penghantaran atau direlokasikan (kawalan) stesen pada rangkaian tersebut.


LONG LINE PA

Long Line Public Address (LLPA) menjelaskan sistem Public Address di mana arsitektur tersebut diedarkan, biasanya di wilayah geografi yang luas. Sistem jenis ini biasanya ditemui di rel, kereta api dan metro industri ringan dan membolehkan pengumuman akan dipicu dari satu atau beberapa lokasi ke bahagian rangkaian lebih dari warisan bandwidth rendah tembaga (biasanya PSTN baris menggunakan modem DSL), atau IP berasaskan media seperti serat optik, atau GSM-

R. Rail sistem biasanya memiliki antara muka dengan sistem maklumat Penumpang (PiS) pelayan, di setiap stesen dihubungkan untuk melatih describer mana negara lokasi rolling stock dalam rangkaian dari sensor pada peralatan isyarat track. Sistem PiS memanggil mesej yang disimpan untuk dimainkan dari sistem suara tempatan atau remote Pengumuman Digital, atau beberapa siri serpihan mesej untuk dirakit dengan urutan yang benar. misalnya / / yang / / 13,29 / / virgin_trains / / sleeper_service / / dari / / London_Paddington / / ke / / Penzance //....// akan berangkat dari platform / / lima / / kereta api ini dibentuk dari / / 12_carriages / /. Mesej akan diarahkan melalui rangkaian IP dan dimainkan pada peralatan amplifikasi tempatan. Secara bersama-sama, PA, routing, dva, memaparkan antara muka PiS penumpang dan biasanya disebut sebagai Sistem Maklumat Pelanggan atau CIS, sebuah istilah yang sering digunakan sendiri bergantian dengan Penumpang


SISTEM MAKLUMAT (PiS)

PA ON TOUR

Program penganjuran besar atau konsert besar memerlukan system PA yang hebat.Kebiasaanya penganjur akan menyewa peralatan audio syarikat yang mempunyai perkhidmatan ini untuk mengambil dari tempat ke tempat lain bersama-sama dengan berbagai peralatan seperti lampu dan alatan-alatan yang lain berkaitan dengan pentas.Untuk konsert musik , yang lebih kuat dan lebih rumit PA Sistem yang digunakan untuk memberikan effect suara nampak hidup. Dalam tatacara konsert, PA biasanya dikawal melalui dua system berbeza iaitu " sistem utama " dan `sistem monitor’. Setiap sistem terdiri daripada mikrofon, papan pencampuran, peralatan pemprosesan suara, amplifier, dan speaker. Semua sistem PA mempunyai keupayaan untuk menhantar balik audio, yang terjadi ketika suara dari speaker kembali ke mikrofon dan kemudian kembali diperkuat dan dihantar melalui speaker lagi. jurutera Sound mengambil beberapa langkah untuk mengelakkan ganguan audio, termasuk memastikan bahawa arah mikrofon tidak menunjuk ke arah juruacara, menjaga tahap kelantangan bawah panggung, dan menurunkan tahap gangguan pada frekuensi semasa suara ulang alik ini terjadi, dengan menggunakan graphic equalizer,parametric equalizer, atau notch filter
• sistem utama juga dikenali sebagai "Front House", biasa disingkat Foh, yang menyediakan suara diperkuatkan untuk penonton, biasanya akan menggunakan beberapa amplifier kuat memandu pelbagai besar, berat-tugas pembesar suara termasuk rendah peti frekuensi pembicara disebut Subwoofers, peti penuh-range speaker boleh menggunakan amplifier untuk menyediakan 3.000-5.000 watt kuasa ke speaker "utama", sebuah konsert outdoor boleh menggunakan 10.000 atau lebih watt.

• sistem monitor menyalinkan suara prestasi dan mengarahkan mereka menuju panggung pertunjukan, untuk membantu mereka untuk mendengar instrumen dan vokal.sistem monitor disebut sebagai foldback. Sistem monitor di sebuah kawalan besar dapat menyediakan 500-1.000 watt kekuatan untuk speaker beberapa foldback; pada konsert terbuka, mungkin ada beberapa ribu watt kuasa akan sistem monitor dan konsert di mana sistem ini sedang digunakan, jurutera bunyi dan kakitangan mengendalikan papan pencampuran untuk "utama" dan "monitor" sistem, menyesuaikan nada, tahap, dan kelantangan secara keseluruhan prestasi.

0 comments:

Catat Ulasan