You Are Reading

0

MAKENIKAL DALAM ESKALATOR

Cikgu ROG Rabu, 25 Ogos 2010
oleh wana

MAKENIKAL DALAM ESKALATOR

Eskalator adalah tangga yang bergerak iaitu pengangkutan untuk mengangkut orang di antara dua tingkat berbeza pada sesuatu bangunan. Eskalator terdiri daripada rantai bermotor, ank-anak tangga yang bergerak ke atas atau ke bawah pada trek, sehingga tapak langkah yang horizontal. Eskalator digunakan di seluruh dunia untuk bergerak lalu lintas pejalan kaki dan membantu mempercepatkan perjalanan. Antara bangunan-bangunan yang menggunakan esklator ialah department store, pusat membeli belah, lapangan terbang, sistem transit, pusat konvensyen, hotel, dan gedung-gedung awam. Eskalator mempunyai kapasiti untuk memindahkan sejumlah besar orang, dan mereka boleh ditempatkan dalam ruangan fizikal yang sama seperti berfungsi sebuah tangga.Eskalator tidak bergerak lambat (kecuali selama kapasiti yang sangat berat.


1.Jenis Eskalator
Eskalator lurus
Eskalator melengkung
2.Kategori Eskalator
1) "Parallel" layout(selari)-naik-turun eskalator (sebelah menyebelah atau dibezakan dengan jarak.
2) “Crisscross"layout(menyilang)-(meminimumkan ruang struktur eskalator yang masuk satu arah, yang sering digunakan di pusat beli belah dan lapangan terbang),
3) "Multiple parallel" layout(gabungan)-(dua atau lebih eskalator bergerak dalam satu arah )

Eskalator mempunyai pegangan tangan yang bergerak mengikuti gerakan tangga. Arah gerakan (atas atau bawah) boleh secara kekal, kebiasaanya dikawal secara automatic(iaitu hanya seseorang itu hamper dengan eskilator-sistem ini telah diprogramkan begitu bahawa arah tidak terbalik sementara penumpang berada di eskalator).


3.Rekabentuk Eskalator
Eskalator bergerak seperti jalan setapak, yang disokong oleh kelajuan seragam motor arus ulang-alik dan bergerak di sekitar 1-2 kaki (0,30-0,61 m) per saat Sudut maksimum Kecondongan eskalator ke tingkat lantai horizontal adalah 30 darjah dengan standard berdiri dalam sekitar 60 kaki (18 m). Eskalator moden mempunyai sepotong tunggal aluminium atau langkah-langkah yang bergerak dalam sistem trek secara terus-menerus.

Faktor yang mempengaruhi rekabentuk eskalator, termasuk keperluan fizikal, lokasi, pola lalu lintas, keselamatan pertimbangan, dan keutamaan estetika. Terutama, faktor fizikal seperti jarak vertikal dan horizontal yang akan membentang harus dipertimbangkan. Kemampuan membina infrastruktur untuk menyokong komponen yang berat juga merupakan keprihatinan fizikal penting. Di department store, pelanggan harus dapat melihat barang dagangan dengan mudah. Selanjutnya, naik dan turun eskalator lalu lintas harus terpisah secara fizikal dan tidak boleh mengarahkan ke ruangan-ruangan terhad.

Pola lalu lintas juga harus di tekankan dalam rekabentuk eskalator. Dalam beberapa bangunan, tujuannya adalah hanya untuk menggerakkan orang dari satu tingkat ke yang lain, tetapi di lain mungkin ada keperluan yang lebih spesifik, seperti membawa pengunjung menuju pintu keluar utama atau pameran. Bilangan penumpang ini penting kerana eskalator yang direka untuk membawa jumlah maksimum tertentu orang. Contoh, satu lebar eskalator bergerak di sekitar 1,5 kaki (0,46 m) per saat boleh menggerakkan hampir 170 orang dalam tempoh lima minit. Kapasiti pengangkutan sistem eskalator harus sesuai dengan permintaan pada waktu kemuncak. Eskalator membantu dalam mengendalikan arus lalu lintas orang. Contohnya, sebuah eskalator digunakan secara efektif untuk keluar kerana ramai orang menggunakannya sebagai pintu masuk, dan boleh mengurangkan keselamatan. Demikian pula, eskalator juga digunakan sebagai pintu keluar dari pos pemeriksaan keselamatan lapangan terbang.


4.Proses pergerakan EskalatorPendaratan/Landing

Floor plate rata dengan lantai akhir dan diberi engsel atau dapat dilepaskan untuk jalan ke ruang mesin yang berada di bawah floor plates.
Comb plate adalah bahagian antara floor plate yang statik dengan anak tangga bergerak. Comb plate ini sedikit mengiring dan condong ke bawah agar geriginya tepat berada di antara celah-celah anak-anak tangga. Tepi muka gerigi comb plate berada dibawah permukaan cleat.

Landasan penumpang/TrussLandasan penumpang adalah struktur mekanikal yang menghubungkan ruang antara pendaratan bawah dan atas. Landasan penumpang pada dasarnya adalah kotak berongga yang dibuat daripada bahagian-bahagian bersisi dua yang digabungkan bersama dengan menggunakan sambungan bersilang sepanjang bahagian dasar dan tepat dibawah bahagian hujungnya.
Struktur perletakan Eskalator pada lantai gedung
Lintasan
Sistem lintasan dibuat di dalam landasan penumpang untuk menghantarkan rantai anak tangga, yang menarik anak tangga melalui loop tidak berhujung. Terdapat dua lintasan: satu untuk bahagian muka anak tangga (yang disebut lintasan roda anak tangga) dan satu untuk roda trailer anak tangga (disebut sebagai lintasan roda trailer). Perbezaan posisi antara lintasan-lintasan ini menyebabkan anak tangga-anak tangga muncul dari bawah comb plate untuk membentuk tangga dan menghilang kembali ke dalam landasan penumpang.
Sistem pergerakan Eskalator

5.Aspek keselamatan

Keselamatan juga menjadi perhatian utama dalam design eskalator. Perlindungan kebakaran lantai eskalator pembukaan mungkin disediakan dengan menambah alat penyiram automatik atau tetingkap tahan api untuk pembukaan, atau dengan memasang eskalator. Untuk menyekat bahaya terlalu panas, Untuk meningkatkan keselamatan penumpang, model baru eskalator dilengkapi dengan aspek keselamatan berikut

* Antislide peranti: tujuanya adalah untuk mengelakkan benda-benda (dan orang) daripada drastik meluncur ke bawah permukaan metalik mulus.
* Kesan Combplate switch: Hentikan eskalator jika benda asing terperangkap antara anak-anak tangga dan comb plate pada kedua-kedua hujungnya
* Deflektor comb: comb diperbuat daripada bulu kaku berlari di sisi eskalator langkah tepat di atas tingkat. Ini membantu menghalang pakaian, kasut, dan item lain daripada tersekat.
* butang kecemasan : Di setiap hujung eskalator terdapat butang merah besar yang boleh ditekan untuk menghentikan eskalator dalam keadaan kecemasan. Jika ingin restart memerlukan kunci utama untuk menghidupkanya semula.
* Flat langkah berikut:tujuanya adlah untuk. memberikan waktu tambahan penumpang untuk mengstbilkan diri ketika naik, dan lebih banyak masa untuk menjaga keseimbangan ketika turun. Eskalator lagi sering mempunyai empat atau lebih datar langkah.

* Pegangan ‘speed sensor’: sensor ini biasanya optik, dan memantau seberapa cepat pegangan bergerak. Jika sensor kelajuan notis perbezaan antara pegangan dan langkah-langkah, itu membunyikan penggera, berhenti sejenak, dan kemudian secara automatik akan menghentikan
* langkah pengesan kehilangan: Bergantung pada kilang dan model, sensor ini baik optik atau fizikal. Ketika langkah yang hilang dikesan, secara automatik menutup eskalator turun.

* Keselamatan Arahan: Sebuah arahan tanda, biasanya dipasang pada kedua belah eskalator pendaratan di pintu masuk platform. Dalam beberapa situasi, keselamatan tindakan pencegahan yang termasuk di Freestanding .




0 comments:

Catat Ulasan